Wednesday, February 10, 2010

Huih, Panas..PANAASS.



Muka panas.
Tak rasa nak senyum.
kalau tengah makan ni, makan apa pun taktau, yang tau nak makan semua benda je.
Pastu kalau boleh, nak je sembur perasaan marah tu kat siapa-siapa.
Kalau boleh lagi, dapat budak yang buat hal tu, nak aje sembur kat muka dia..
Kan? Kan?

Bila dah marah..
kalau fikiran tak dibantu rasional akal,
jadi bagai syaitan lah ia.
hilang muslim.

Tapi bila marah dan mampu diam, ambil sejenak untuk istighfar.
InsyaALLAH,
semakin muslim lah jadinya.



Ana sebenarnya tengah panas hati.
Itu yang jadi nak berkongsi tentang marah ni.
Bahana amarah.
Akibat and risk factor amarah. =P

Alhamdulillah,
my amarah lasted for only 15 mins. and then habis. langsai.
Thanks to my ahli beit for listening to the cause of it and laughed about it.
Habis setengah pinggan fateerah kreemah ana lahap tgh tgh marah tadi! haha.


Jom fikir2kan.
Amarah.

nak kata beratnya kes amarah ni,
ianya merupakan salah satu dari bahagian-bahagian nafsu.
Al-Quran membahagikan nafsu kepada 3.
1) Nafsu Ammarah (nafsu jahat)
2) Nafsu Lawwamah (sesal yang datang selepas membuat satu kejahatan)
3) Nafsu Mutma'innah (nafsu ketenangan)

Berjayalah sesiapa yang dapat mendidik hati sebagaimana kalangan nabi dan rasul. Ini kerana mereka yang boleh menguasai hati mampu menguasai nafsu. Sebaliknya, mereka yang rosak hati menjadi tunggangan nafsu.

Mulia atau hinanya manusia bergantung kepada sejauh mana manusia boleh atau tidak mengawal nafsu. Nafsu ni satu pemberian dari ALLAH. Di dalamnya ada ilham baik dan buruk, seperti maksud firman-Nya: "Kami ilhamkan kebaikan dan keburukan di dalam hati manusia.".

So, nafsu tak boleh disuppress, maka harus dididik.
nafsu tak boleh dibuang, maka harus dikawal.

kembali pada isu amarah tadi.
Bila marah..
bertenanglah.
jangan mudah melatah.
jangan mudah nak Hangin tak sepasal.
ambil sekejap untuk bernafas sehirup dua angin sepoi-sepoi bahasa tuu. =P
kalau perlu luah. Cerita lah pada kawan / kawan2.
*yg kawan2 tu pulak jgn lagi nak jadi batu api... tenangkanlah dia*

kemudian, dah sudah luah tu.
gosok-gosok sikit dada.
fikir balik guna akal yang pintar pintas tu,
"perlukah aku marah sebab ni?"
kerana kadang-kadang prka tu takde apa pun, cuma dzon (sangkaan) kita sahaja yang beriya-iya menghasut. Syaitan kann.. si syaitan ni pun satuu...(haduii).

kalau tak reda juga, duduklah.
kalau tak juga, baring.
berwudhu lah yang paling afdhol, kerana antara hikmah berwudhu, ia mendatangkan rasa dekat dengan Tuhan.
kalau dah buat semua tak hilang-hilang jugak..
memang ana tak fahamlah kenapa panass sgt hati hang tu!! haha..takdelah.
Tidurlah.. tenang2.
Kita kan muslim.
hati orang muslim kan tenang-tenang sahaja. =)


singa ni pun nak marah..tak handsome dah.

Ingat.
Amarah itu dari syaitan.
jangan kita terburu-buru sangat dengan perasaan.
Nak ke kita kecewakan rasulullah yang pernah berpesan pada seorang sahabatnya agar "menahan marah". 3 kali rasulullah pesan. kan? haa. =)

jadilah orang yang berakal dan yang penting, MUSLIM.
dgn bahasa otainya, " Lu cool la bro pasal lu tak cepat barann.."

selamat senyum.

Anisah Ali sekadar berkongsi.

13 comments:

AIsyAmIrA said...

chill2...
kakak cantik :)
kakak senyum lebih menawan~
boleh tawan hartawan,jutawan,karyawan
& wan saya juga pasti tertawan
*hehehe
sorry ~
merepek x fasal2...
maafkan diri ini jika ada tersalah sebut,buat,lihat, dll

*sapa laa berani kasi kakak cntik ni jadi panass..
nanti boduguard dia kasi settle baru tahu! :D :P

abdullahkadir said...

27. (To the righteous soul will be said:) “O (thou) soul, in (complete) rest and satisfaction!
28. “Come back thou to thy Lord,- well pleased (thyself), and well-pleasing unto Him!
29. “Enter thou, then, among My devotees!
30. “Yea, enter thou My Heaven!

wahai jiwa yg tnang,kembali lah kepada tuhanmu dengan hati yang puas dan diredhaiMya
maka masuklah kedalam bersama hamba-hambaKu.

masuklah kedalam syurgaKu

al-fajr.

Anisah Ali said...

Almas...Kadir..

THANKYOU..Thankyou so much.

Moga Rahmat dan Redha ALLAH kekal bersama kalian. =)

fiDa yO said...

xmo paneh2 eyh..heee~

aisyah ali said...

haruskah adik sruh baba bace blog ini? heheheh.
adik pon tersedar bace blog kak ngah. thank u :)
love you!

Anisah Ali said...

alhamdulillah...semoga kesedaran datang pada kita semua. =)

segan juga nak suruh baba baca..tapi kalau bagus, suruh je! hahaha~

islahmujahidin said...

suke cerita ni =)

Anisah Ali said...

Syukran syahmi. Harap bawa manfaat dan pengajaran pada semua. =)

herbal-farma said...


# RAHASIA WANITA #

VAKUM PAYUDARA
BREAST ELERGEMENT
BREAST UP
BREAST EMILAY
BREAST CREAM
CHIEN CHIN
SELAPUT DARA BUATAN
TONGKAT AJIMAT MADURA
CRYSTAL X

# OBAT PERANGSANG #

BLUE WIZARD
PERMEN KARET
POTENZOL CAIR GERMANY
SEX DROP
VIAGRA CAIR
PERANGSANG SERBUK
PERANGSANG JELY

herbal-farma said...


# PERAWATAN WAJAH DAN BADAN #

PINK & SOFT
PELANGSING FRUIT PLANT
PELANGSING FATLOSS
CREAM PELANGSING
PELANGSING MEIZITANG
PELANGSING Dr ERIK
BODY SLIM
ABC BERRY
GRENN SLIMMING
LIDA DAIDAIHUA
TOMATO
GINSENG KIANPI PIL
TATTONOX
GROUW UP USA
TENSUNG
YOFUME
SEVEN DAY
EMILAY WHITENING
MEILIBAHENLING
KEIZO WHITENING
HAIRTONICUM TONIC
OBAT SELULIT
OBAT MATA
DEPILATORY
BUTTOOKS
WHITENING C
PEMUTIH GIGI
PHIAOHONG SHUANG

herbal-farma said...


# OBAT KUAT SEX PRIA #

VIAGRA USA
LANG SEN HAO
ZENGZU ZENGDA
MAX MAN
MAXIMUM POWERFUL
BLACK ANT KING
CIALIS
BLACKANT
BLACK ANT STRONG
VIAGRA AUSTRALIA
WEI GE 99
TIAN V6
LEVITRA
VIAGRA RED
SONY
PROCOMIL SPRAY
STUD 007 SPRAY
STUD 007 CREAM
CREAM AZALA
DARLING CREAM

herbal-farma said...


# ALAT BANTU SEX PRIA DAN WANITA #

VIBRATOR PENIS KELABANG
VIBRATOR PENIS SHAKY MINI
PENIS GETAR GOYANG
ALAT BANTU SEX UNIK
VIBRATOR PENIS AFRIKA
PENIS TEMPEL ELEKTRIK
VIBRATOR PENIS NAGA
PENIS KEPALA DUA MANUAL
VIBRATOR PENIS MAJU MUNDUR
PENIS TEMPEL POMPA ELEKTRIK
PENIS IKAT PINGGANG ELEKTRIK
VIBRATOR PENIS GOYANG
BONEKA FUL BODY
VAGINA SENTER
VAGINA PINGGUL
VAGINA SILIKON ELEKTRIK
VAGINA BULU ELETRIK
VAGINA SILIKON MANUAL
VAGINA MUNGIL GETAR
VAGINA SILIKON ELEKTRIK NUNGGING
LIPSTIK PENGGELI VAGINA
FAIRY POKET PENGGELI VAGINA
KAPSUL PENGGELI VAGINA
PENGGELI PAYUDARA ELETRIK
TANGAN ELEKTRIK PENGGELI VAGINA

herbal-farma said...

# OBAT DAN ALAT PEMBESAR PENIS #

NEOSIZE XL
VigRX plus
VIMAX CANADA
SEMENAX
VAKUM PENIS
PRO EXTENDER
CELANA VAKOOU
CELANA HERNIA
LINTAH OIL PAPUA
OIL LINTA SUPER
OIL BLACK MAMBA
VIMAX OIL
OIL COBRA
ARABIAN OIL
CROCODILE OIL

# AKSESORIS SEX #

KONDOM DURI
KONDOM WOLF ELEKTRIK
KONDOM SILIKON ELEKTRIK
KONDOM BELALAI GAJAH
RING ELEKTRIK
KONDOM SILIKON SAMBUNG
KONDOM BEROTOT
KONDOM MUTIARA DURI
MAGIC RING
RING PENIS MUTIARA
KONDOM UNIK
KONDOM 850
RING PENIS NANAS
RING MATAHARI BINTANG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...