Wednesday, February 24, 2010

just some of the times i feel....


sometimes,
i just wonder...

do i deserve all this?
and the best thing to do is to be thankful,grateful and say ALHAMDULILLAH because everything given are from Him and because He wants to give.

So, Alhamdulillah.

sometimes,
when certain things happen and i don't agree...i always say to myself :


i don't deserve to be treated like this because im hakaza hakaza and i had always treated them hakaza hakaza..
*hakaza hakaza = like this and like that*

but perhaps i have forgotten that
to one person i had done good,
probably i had done bad to another without noticing..


astaghfirullah,
i regret and i apologize.


and so the best thing to do is to MUHASABAH & ISTIGHFAR... as whatever things that made us wonder are the things that ALLAH wants us to ponder.

A muslim thinks, but A better muslim reflects and make improvements.

InsyaALLAH.
Rabbuna Al-Musta'aan.

May Allah allow me His Light of Hidayah and may He keep my heart open to it. And May All of us become good muslims.. inside out.
Ameen.

Anisah Ali trying to reflect.
.

Tuesday, February 16, 2010

[ diary ] Training the heart.

sekadar gambar hiasan.by anisah.ali.

duhai hati.

janganlah lemah sangat.
kalau dulu kau boleh kuat bertahan,
kenapa tak boleh sekarang?

duhai hati.
janganlah cepat tewas.
kalau dulu kaulah jaguh,
kenapa sekarang lekas mengalah?

duhai hati.
kau tak keseorangan.
kau ada aku.
kita bangun kuat sama-sama.
kau ada aku.
dan kau ada Tuhan,
tempat paling kau bersandar.

janganlah mengeluh...
duhai hatiku.

Anisah & hati.

Sunday, February 14, 2010

Lets make 'noise' togetha!

For this entry, i need you readers to press pause on my music mixpod on your right hand side tu..and play the clips below. (hehe)

Pagi tadi ana and mas main browse2 youtube for cool and smart videos and clips until we found this one! Menakjubkan how we can make such sound effects.
TuRRbayeQ~

They studied all the noises a honda makes, and they formed a choir to make those sound effects, smarted i say youuuu...
the effect was soo good that ana rasa nak beli kereta honda civic terus! haha.
Hehe.Mmg Civic sedap pun. Smooth engine. Sedap nak cruise di highway. Should get one! =)



Nak kata all the sound effects tu tak tipu..They worked very professionally, ni rehearsal derang.



selamat menganga~
-anisah ali-

Wednesday, February 10, 2010

Huih, Panas..PANAASS.



Muka panas.
Tak rasa nak senyum.
kalau tengah makan ni, makan apa pun taktau, yang tau nak makan semua benda je.
Pastu kalau boleh, nak je sembur perasaan marah tu kat siapa-siapa.
Kalau boleh lagi, dapat budak yang buat hal tu, nak aje sembur kat muka dia..
Kan? Kan?

Bila dah marah..
kalau fikiran tak dibantu rasional akal,
jadi bagai syaitan lah ia.
hilang muslim.

Tapi bila marah dan mampu diam, ambil sejenak untuk istighfar.
InsyaALLAH,
semakin muslim lah jadinya.



Ana sebenarnya tengah panas hati.
Itu yang jadi nak berkongsi tentang marah ni.
Bahana amarah.
Akibat and risk factor amarah. =P

Alhamdulillah,
my amarah lasted for only 15 mins. and then habis. langsai.
Thanks to my ahli beit for listening to the cause of it and laughed about it.
Habis setengah pinggan fateerah kreemah ana lahap tgh tgh marah tadi! haha.


Jom fikir2kan.
Amarah.

nak kata beratnya kes amarah ni,
ianya merupakan salah satu dari bahagian-bahagian nafsu.
Al-Quran membahagikan nafsu kepada 3.
1) Nafsu Ammarah (nafsu jahat)
2) Nafsu Lawwamah (sesal yang datang selepas membuat satu kejahatan)
3) Nafsu Mutma'innah (nafsu ketenangan)

Berjayalah sesiapa yang dapat mendidik hati sebagaimana kalangan nabi dan rasul. Ini kerana mereka yang boleh menguasai hati mampu menguasai nafsu. Sebaliknya, mereka yang rosak hati menjadi tunggangan nafsu.

Mulia atau hinanya manusia bergantung kepada sejauh mana manusia boleh atau tidak mengawal nafsu. Nafsu ni satu pemberian dari ALLAH. Di dalamnya ada ilham baik dan buruk, seperti maksud firman-Nya: "Kami ilhamkan kebaikan dan keburukan di dalam hati manusia.".

So, nafsu tak boleh disuppress, maka harus dididik.
nafsu tak boleh dibuang, maka harus dikawal.

kembali pada isu amarah tadi.
Bila marah..
bertenanglah.
jangan mudah melatah.
jangan mudah nak Hangin tak sepasal.
ambil sekejap untuk bernafas sehirup dua angin sepoi-sepoi bahasa tuu. =P
kalau perlu luah. Cerita lah pada kawan / kawan2.
*yg kawan2 tu pulak jgn lagi nak jadi batu api... tenangkanlah dia*

kemudian, dah sudah luah tu.
gosok-gosok sikit dada.
fikir balik guna akal yang pintar pintas tu,
"perlukah aku marah sebab ni?"
kerana kadang-kadang prka tu takde apa pun, cuma dzon (sangkaan) kita sahaja yang beriya-iya menghasut. Syaitan kann.. si syaitan ni pun satuu...(haduii).

kalau tak reda juga, duduklah.
kalau tak juga, baring.
berwudhu lah yang paling afdhol, kerana antara hikmah berwudhu, ia mendatangkan rasa dekat dengan Tuhan.
kalau dah buat semua tak hilang-hilang jugak..
memang ana tak fahamlah kenapa panass sgt hati hang tu!! haha..takdelah.
Tidurlah.. tenang2.
Kita kan muslim.
hati orang muslim kan tenang-tenang sahaja. =)


singa ni pun nak marah..tak handsome dah.

Ingat.
Amarah itu dari syaitan.
jangan kita terburu-buru sangat dengan perasaan.
Nak ke kita kecewakan rasulullah yang pernah berpesan pada seorang sahabatnya agar "menahan marah". 3 kali rasulullah pesan. kan? haa. =)

jadilah orang yang berakal dan yang penting, MUSLIM.
dgn bahasa otainya, " Lu cool la bro pasal lu tak cepat barann.."

selamat senyum.

Anisah Ali sekadar berkongsi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...