Cartoon TV Pendidikan Zaman 80's & 90's!!

BismillahiRahmaniRaheem.

Baru saja tadi, ana dan suami browse2 YouTube nak cari klip-klip bola. Maklum sajalah, suami ana ni kaki bola dan tambahan lagi, Malaysia baru sahaja menang mengalahkan Indonesia 3-0 dalam perlawanan final pertama Piala AFF Suzuki.

Sambil-sambil browse tu, tergerak hati suami ana nak cari program-program tv waktu zaman kecil-kecil dulu. Ingat lagi, waktu kecil dulu,time tadika, darjah satu,darjah dua, ana dan adik selalu tengok kartun2 Tv Pendidikan. Yang pasal kancil dan buaya lah, Monyet yang degil lah and macam2 lagi.. Zaman innocent. Zaman happy2 care-free. Rindu betul zaman tu.

Lagi satu perkara tentang program2 kanak-kanak yang disiarkan Tv pendidikan Malaysia dulu, semuanya penuh dengan nasihat dan peringatan. Kartun2 semuanya jelas mesej yang cuba nak disampaikan.


~Melentur buluh biarlah dari rebungnya~

Kanak-kanak kecil membesar menjadi remaja-remaja . Dan remaja/pemuda-pemudalah penentu masa depan. Cerahnya atau gelapnya masadepan satu2 kaum/negara itu semuanya bergantung pada nilai dan harga diri pemuda-pemudanya.

Maka, nak melahirkan pemuda peneraju negara/ummah yang kuat... kenelah disusukan dan disuapkan dengan nilai2 yang baik dan kuat sejak dia kanak-kanak lagi. InsyaALLAH.

Wallahu'alam. :)


Comments

Popular Posts