Apa MAAF boleh buat.


Kita takkan sangka betapa besarnya erti sapatah ungkapan maaf sehingga kita meminta maaf,memaafkan dan dimaafkan.

“Maafkan saya”.

“Im really sorry, please forgive me.”.

“Aasifni,Minta maaf sangat-sangat.”.


Dari yang marah menjadi tenang. Dari yang benci menjadi senang. Dan boleh dari yang senang menjadi sayang.

Ada seorang sahabat baru-baru ni telah menghubungi saya, meminta maaf atas kesilapan yang tidak wujud antara saya dan dia… sebaliknya, sebenarnya, saya yang salah terhadap dia..

“ Anisah, Su nak minta maaf..Maafkan su ye.”


“ Eh, kenapa?” – aku tertanya-tanya, dalam hati aku berasa bersalah kerana aku yang tersilap padanya. (terlewat memaklumkan sesuatu).

“Sebab su tak sihat semalam, jadi sebabkan keadaan tu, dapat khabar dr nisa lagi, su ada rasa bengang dengan nisa.”
“So, su nak minta maaf kat nisa ni.. mak su pesan, kalau kita suka berkawan dengan orang tu, jangan ada perasaan buruk pada dia.”

Saya terkesan. Bertambah-tambah rasa bersalah dalam diri ni. Terus saya memohon kemaafan dia atas silap saya hari sebelumnya, dan saat itu saya mengharapkan hubungan ni terus mendapat redha ALLAH kerana wujudnya keikhlasan didalamnya.

Sebelum ini,dia mungkin hanya salah seorang dari sahabat-sahabat saya yang ramai, tapi hari ini dia menjadi sahabat yang istimewa, telah lahir rasa sayang dalam diri ini terhadap persahabatn kami, lebih-lebih lagi sayang terhadap dia.

Tampak kecil, dianggap remeh..tapi impaknya besar dan bermakna.

Meminta maaf , ia menundukkan ego.Membuktikan tawadhu’ seorang hamba.

Sedang ALLAH berpesan dalam surah Israa’ ayat 37 yang mafhumnya :

Dan janganlah engkau berjalan diatas bumi ini dengan sombong,kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembus bumi dan tidak akan mampu menjulang setinggi gunung.


Sekadar seruan dan ajakan pada sahabat-sahabiah pembaca sekalian,
Ringan-ringanlah lidah meminta maaf biarpun kesalahan itu bukan dari pihak kita..kerana Hamba yang tawadhu,hamba yang tiada angkuh dalam hatinya selalu disenangi orang..
kerana apa disenangi?

kerana ALLAH sayang. Dan apabila ALLAh sayang pada seseorang hambaNya itu, Akan dia menjadikan hambaNYA itu disayangi semua makhluk2 dibumi dan dilangit.
J

Kaaaaaan? Hehe.

renung-renungkan.

Sekadar berceloteh…

Anisah Ali bangkit dari lena.



Comments

nur almas alias said…
saya pon terkesan gak kak nis...T__T
irani said…
מנהיג המהפכה קרא שיום אל-קודס יהיה יום שבירת הסגר המוטל על עזה


מנהיג המהפכה האיסלאמית, אייתאללה סייד עלי ח"מינאי, הדגיש כי הבעייה הפלסטינית היא בעייתם של כל המוסלמים, ולכן על כל העמים והממשלות בארצות האיסלאם לצאת להגנה על בני העם הפלסטיני המדוכא. המנהיג, אייתאללה סייד עלי ח"מינאי, קרא למוסלמים לעשות מיום אל-קודס, יום שישי האחרון מחודש רמדאן, יום שבירת הסגר המוטל על רצועת עזה. הוא פנה במיוחד לממשלת מצרים ולעם המצרי לפתוח את המעברים בפני אחיהם הפלסטינים ולשבור את הסגר הלא אנושי המוטל עליהם. מנהיג המהפכה האיסלאמית, אייתאללה סייד עלי ח"מינאי, העלה על נס את ההתקוממות בפלסטין בלבנון ובעיראק. הוא הדגיש כי התוכנית האמריקנית הובסה באזור אודות להתקוממות המוסלמים בארצות אלה. המנהיג הוסיף כי ארה"ב תמשיך בתבוסתה כל עוד היא מסתמכת על הגיון הכוח הצבאי. מנהיג המהפכה אמר עוד כי העם האיראני ימשיך לעמוד בפני הלחצים ולא יכנע והוא ימשיך בדרך ההתקדמות המדעית. הוא הדגיש כי התקדמות זו תהיה משותפת לכל ארצות האיסלאם.

Origin: moqavemat.com
'Sorry seems to be the hardest word, yet it can melt the hardest heart'...what a nice blog your have. Keep posting and sharing! May Allah bless you always...

Popular Posts